maandag 16 maart 2015

Makkelijk praten

Destructive thoughts and emotions undermine the very causes of peace and happiness. If you think clearly about it, it makes no sense to think you’re seeking happiness, if you do nothing to restrain angry, spiteful, and malicious thoughts and emotions.

Vandaag was dit de wijsheid van de Dalai Lama.
Een prachtige man, prachtige wijsheden.

Toch moest ik er vandaag even over nadenken.
Natuurlijk is het waarheid, negatieve gedachten laten weinig ruimte voor een gevoel van geluk.

Makkelijk praten voor die Dalai dacht ik gelijk, blijkgevend van mijn negatieve emoties.
Deze man lacht vriendelijk is de rust zelve en spreekt dagelijks rustig en wijs over wat wijsheid is en hoe het moet worden gehandhaafd.

In mijn "goede"emotionele toestand ben ik het altijd met hem eens, vandaag dacht ik,"ja, dat is lekker!"
Deze man leeft een lekker rustig leven, hij heeft onderdak, rust ruimte tijd om te mediteren, wordt beschermd, geprezen, krijgt eten en drinken, hij kan zich terug trekken als hij even geen zin mee heeft, geen social media, oproepen via zijn mobiel.
Hij heeft vast geen ADHD,er, autist, ex kanker kind, emotioneel instabiele gedrags lastige partner !!
Zo kan ik het ook!! Genoeg wijsheid !!!

Ik heb wel destructive thoughts, wat, wil ik wel met een honkbal knuppel er eens even flink oplos meppen, ik wil mijn longen uit mijn lijf schreeuwen en schelden en vloeken en op de grond spugen.
Mijn emoties zitten van mijn tenen tot mijn haarpunten, en ze zijn niet happy. 

DUS, Dalai, hoe los je dat dan op???  Nou, nou, kom maar op!!

Nou, dat zal ik dus wel zelf moeten doen en ik heb de oplossing, want ik ben dan nu wel boos en verdrietig en destructive maar niet gek.
Ik geef eerst alle ruimte aan mijn "negatieve"emotie, vervolgens ga ik weer op zoek naar happiness,
want ik weet heus wel dat er na regen weer zonneschijn komt.
EN, Dalai, als het nooit zou regenen dan droogt de grond uit en gaat alles DOOD.
Dus !!

Ik ben boos,verdrietig, niet happy. Ik ga niet op zoek naar geluk of happiness, ik ben lekker boos, en straks, ooit, is dat weer voorbij en dan ben ik gewoon weer mijn happy zelf, lekker puh!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten