woensdag 3 september 2014

De rechtbank

Tess is 18 geworden, in onze samenleving mag je dan voor jezelf beslissen.
Voor onze Tess is dat niet zo handig, In dingen die voor Tess niet zo interessant zijn
heeft ze beperkt inzicht. Persoonlijke hygiëne is zo,n ding, douchen ? daar wordt je nat van en koud!
Geld, "Ik heb nog 15" !," Ja, maar voor 15 cent kun je niet zoveel kopen", wat kun je kopen"? , "eh,
een halve boterham", "dat kan niet, die worden niet verkocht"! Kijk, zo slim is ze dan weer wel.
Gezondheid, Tess heeft de kennis, eten, bewegen, slapen (heel veel slapen) maar het moet dan wel binnen
haar beleef wereld en wensen vallen. Tess eet dingen die ze lekker vind en een bepaalde structuur hebben, zo niet? Dan eet Tess het niet! Tess moet dus onder bewindvoering. Bewindvoering, dat is al een heel woord, het is geen beroep, je krijgt er geen opleiding voor en je verdiend ook niets, wel kost het tijd, geld en studie. HMM, mij niet gezien!!! Helaas was er niemand te zien en daar Tess mijn kind is zal ik toch moeten opdraven. Bij de rechtbank, want een rechter gaat bepalen of Tess zelf bewind kan voeren, of dat iemand anders dat mag gaan doen en die gene moet dit dan ook aanvragen en betalen. DUSSS.

Papier werk geregeld, betaald en dan is het wachten tot de rechter tijd heeft. Dit duurt enkele weken, deze persoon zal het dan ook wel heel druk hebben. Maar dan valt de brief op de mat, in drievoud, nee, eigenlijk in viervoud, ook Tess en de vader van Tess mogen op komen draven bij de rechter, Tess kreeg zelfs een brief op de boerderij waar ze door de week woont. (vandaar die kosten, vier keer een brief met postzegel)

Natuurlijk nemen we braaf allemaal vrij voor dit moment, eigenlijk hadden we trouwens geen keuze.
We moeten door de streng bewaakte poortjes en röntgen apparatuur, stel dat we iets mee naar binnen smokkelen om de rechter mee te bedreigen. Vervolgens mogen we ons melden en begint het wachten.

Achter de cipier aan mogen we het kamertje van de rechter binnen, ik denk nog even, moet je zo iemand een hand geven? Bij binnenkomst door een poortje zie ik het antwoord, nee dus, deze meneer en zijn steno mevrouw zitten zo ver weg dat zelfs als je fors niest de bacillen zeker niet aankomen.

De man verteld wie wij zijn en braaf knikken we, bij Tom kijkt hij even en op zijn vraag, "wie bent u"?
antwoord Tom, "de vader". WOW, de vader !!!!! Van wie zou ze anders haar bruine kleur hebben???
Misschien kan de beste man door de afstand het kleurverschil tussen Tess en mij niet goed zien.
Ik weet het niet, maar ik ben ook geen rechter.

Braaf antwoord Tess een paar vragen, weet je waarvoor je hier ben? Vind je het oke?
Tess kijkt een rond en antwoord héél langzaam. Je hoort de man al denken, dit is een echte!!!
Binnen 5 minuten staan we verbouwereerd weer buiten, die man verdiend zijn geld snel.
Ik ben bevorderd tot bewindvoerder, ik denk nog na of ik hier blij mee moet zijn.

Ik kijk Tess aan, op mijn opmerking, je antwoordde wel heel langzaam knikt Tess en zegt, "het is ook nog wel heel vroeg". Ja, dat is waar, en tijd voor koffie!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten