zaterdag 12 februari 2011

Vrijdag

Gisteren heb ik Tess naar de boerderij gebracht,mijn broer ging mee dus dat was gezellig!!
Tess zat achterin te kletsen,ze doet haar eigen ding.We nemen Lea altijd mee,Lea hoort bij Tess.
Ik was benieuwd wat op de terug weg ons gesprek onderwerp zou zijn,met mijn broer weet je het nooit,
soms verteld hij dingen die al heel vaak besproken zijn,het grappige daaraan is dat hij in staat is om hetzelfde verhaal in de zelfde bewoording weer te vertellen,ook al is het dagen,weken ,of maanden later,terwijl hij na een avondje praten de volgende dag niet meer weet welke geheimen je prijs hebt gegeven!
Gister wilde hij van alles weten over Tess,wat heeft ze nou eigenlijk??? Tess heeft een aan autisme verwante stoornis,  HUH???? Tess begrijpt niet zoveel van de dingen om haar heen,vaak lijkt ze heel competent maar schijn bedriegt,Tess kan heel goed regels onthouden en regel is regel,maaarr wijk daar niet vanaf!! Dan is de wereld te klein! Wat dit lastig maakt is dat Tess de regels niet alleen voor zichzelf toepast maar ook voor haar omgeving,ze zal dus ook zus en broertje aan spreken op die regels,helaas pikken deze dat nou net niet!
Dat snapt Tess dan weer niet,ze doet toch niets? Ze wijst gewoon op het bestaan van regels.Ook neemt Tess alles letterlijk,"hou je handen thuis",is reden tot totale paniek want je kunt toch niet weggaan zonder handen? We gaan betekend,WE GAAN!! Ik zie nog even,daar denk ik over na,misschien,straks,vast wel/niet,daar kan Tess dus niets mee,vervolgens blijft ze vragen,vult dingen zelf in om houvast te hebben of omdat we het eerder op een bepaalde manier hebben gedaan.Voor haar heel logisch,maar soms........
Tess heeft de betekenis van gezichts uitdrukkingen van plaatjes geleerd,lachen=blij,huilen=verdriet etc,voor de veiligheid doe je dan wat iemand anders doet,OOK als je het grapje niet snapt.Op de crematie van oude oma vroeg ik aan Tess,"waarom huil je?",Tess antwoorde,"jij huilt toch ook?"
Na een lang verhaal en af en toe een vraag van mijn broer kwam hij tot de conclusie....,ooh,dus Tess is eigenlijk heel eerlijk,heel puur.Ja,dat is ze,heel lief,bijzonder,puur,en soms is dat ook heel vermoeiend,niet alleen voor ons maar ook voor Tess!
Het heeft mij goed gedaan om eens over Tess te praten,het geeft stof tot denken en het bestef dat het oke is,Tess is een zorg intensief kind,ze geeft veel in ons gezin,en twee keer per maand gaat ze uit logeren en dat is oke!  En mijn broer??? Die zal volgende week,maand of jaar nog eens aan mij vragen wat Tess nou eigenlijk heeft,kan ik er dan weer eens fijn over praten!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten