zondag 26 juni 2011

Schuldig?

Gister ben ik naar de camping gegaan,Dylan was naar het zwembad,Stacy was in Harlingen voor stage,Tess wilde niet mee,en dus ging ik alleen,   niet dat ik dat erg vind,eigenlijk helemaal niet.
Ik vind het wel lekker om even alleen op de camping te zijn,dit hoeft niet lang,gewoon even een middagje en een nachtje. Ik voel me van te voren wel "schuldig",nee,dat is niet waar,als ik onderweg ben voel ik mij wel schuldig.Tess ging met Tom naar de winkel en toen ben ik weggegaan,dit had ik Tess ook wel verteld,zeg wat je doet en doe wat je zegt,eigenlijk heb ik dat dus ook gedaan!Onderweg slaat even de twijfel toe,wat als Tess zich bij thuis komst heeft bedacht? Ja,daar kan ik dan dus niets meer aan doen.(leer proces!)
Ik heb genoten op de camping,beetje lezen,tv kijken,computeren en niemand die tussen door iets vraagt,heerlijk! Aan het eind van de volgende ochtend ben ik weer terug naar huis gegaan,dat had ik ook gezegd.

Maar goed,ach nou ja goed? Ik heb wel ontdekt, ondertussen, dat ik deze "momenten"heel erg nodig heb en er ook heel erg van geniet. Dat het mij rust geeft,energie om verder te gaan.Misschien is dat moeilijk te begrijpen,daar had ik dan ook steeds "last"van.Ik heb drie kinderen,16,14 en 11 jaar oud,een kind van elf,en dan ook nog met aardig wat bagage in zijn rugzakje, heeft z,n moeder nog erg nodig,mama,doe ik het goed?,Ja,ventje,je doet het goed! Tesske van veertien,roept ik ben geen kind meer!! Ik ben bijna 15!  En dat klopt,in kalender leeftijd klopt dat, maar haar ontwikkilingsleeftijd blijft ver achter,Tess moet ook nog vermaakt worden,doen wat een ander doet,zeg wat een ander zegt,wassen,tandenpoetsen,schone kleren? niet belangrijk!! Gelukkig heb je daar een moeder voor,een moeder die regels maakt en zorgt dat deze regels worden gehandhaafd. Daarbij begrijpt broertje van elf daar niets van.Zijn "grote zus",hij ziet wat er gebeurt,zijn plek is als jongste in het gezin,waarom kan zijn zus niet voor zichzelf zorgen? En dus word hij boos,op haar,en ook verdrietig,om haar.Ook zij snapt er niets meer van,haar  broertje waar ze zo van houd,hij is boos,op haar, ze wil alleen maar voor hem zorgen,waarom snapt hij dat niet? Stacy,die het ziet gebeuren en het in goede banen wil leiden,wil helpen,vervolgens de zwaarste last krijgt.En dan de vader van deze kinderen,die het allemaal niet meer weet,begrijpt,kan volgen.Maar ik weet het wel!

Ik wil het zo graag onder woorden brengen,het benoemen,de wereld in schreeuwen,maar ik kan het nog steeds niet.Binnenkort,ja,ik weet het zeker binnen kort,dan zijn er de juiste woorden,dan kan ik het zeggen,voelen en ook handelen.Binnenkort,ik weet het zeker!

1 opmerking: