vrijdag 8 april 2011

Hoe het ging.

Na het overlijden van mijn moeder werd ik geleefd,kaart maken,gesprek met de uitvaart leider,bloemen bestellen,foto,s printen,bloemen bij de kist brengen,kaarten ophalen,adressen schrijven,kaarten op de bus,met de kids de kist verven,levensloop gesprek,kaarsen maken,kijken of het bloemstuk mooi geworden is.Het kan maar een keer en moet dus ook in een keer goed! Zondag ligt alles ineens stil,het is zo stil in mij!
In de auto op weg naar mijn moeder,toen was er ineens de ruimte voor het grote verdriet.Weer thuis heb ik de brief aan mijn moeder geschreven,gewoon in een keer,het voelde goed,respectvol en eerlijk.Nog een keer naar mijn moedertje samen met Jolanda,Stil,sereen,rustig,nog even praten,een paar tranen,kop koffie.
De dag van de dienst,nu gaan we voorgoed afscheid nemen.Ik denk nog,terwijl Petra het haar van de meiden vlecht,het had iets heel anders kunnen zijn,       een feest,        waren onze kleren iets minder donker geweest.
We gaan opweg,naar mijn vader,mijn broer en zijn vriendin. Daar zijn ook de zussen van mijn vader met hun partners,voor mij voelt het goed dat ook zij er zijn.Ze horen bij mijn vader,en dus bij ons.
We gaan op weg,het voelde zo vertrouwd daar bij mijn moeder,de kamer die een week 'haar" kamer was,nu gaat ze verhuizen,ze neemt alles mee.Ineens slaat de twijfel toe,is alles goed geregeld? De muziek,de kika bakken,het verhaal,koffie en koek,zal ik mijn brief kunnen lezen? Nog even een bloem afknippen,de muziek luisteren,gelukkig neemt meneer Jan de leiding,hij is de rust,geeft vertouwen. Het komt goed!
Het is goed gekomen!! Lieve Jolanda,de mooie woorden,"als het dan moet,dan moest het op deze manier"!

1 opmerking:

  1. Lieve San,

    Het was een mooi afscheid. Heerlijk gewoon op gevoel en niet volgens een draaiboek omdat dat zo hoort... Zo heerlijk persoonlijk, een prachtige kist(zo mooi verkopen ze ze niet), "echte" verhalen met een lach en een traan.. Ik vond het een mooi afscheid. Daar mag je best trots op zijn, want het was volgens mij jouw personal touch.. Hopelijk hebben jullie er ook allemaal een goed gevoel bij. Het is natuurlijk nog een zware tijd, maar na regen komt er echt weer zonneschijn. Alleen hoe lang deze bui duurt kan niemand je vertellen. Ik kan de regen niet stoppen, maar ik kan je wel een paraplu aanbieden.


    Dikke kus Griet

    BeantwoordenVerwijderen