zaterdag 12 maart 2011

Wat is wijsheid.

Met mijn vader gebeld,dat doe ik elke dag,meestal omdat ik dat graag wil,even met hem en soms met mijn moeder praten,soms doe ik het ook omdat ik mij verplicht voel.Vandaag omdat ik mij zorgen maak.Afgelopen week ging mijn moeder steeds een beetje meer achteruit,dat klinkt gek want ze ging natuurlijk al steeds meer achteruit,toch kwamen er dan na de mindere dagen ook steeds nog weer betere dagen.Nu komt de dood steeds dichterbij,langzaam en sluipend,ik weet zeker dat mijn moeder hem gezien heeft,de goede dagen zijn geweest.Ik praat nu weer graag met mijn vader,er was een poos dat hij bijna niet toegangkelijk was,hij sloot zichzelf af.Nu het einde nadert kunnen we weer praten.Ik ontdek dan dat we met veel dingen op een lijn zitten.Wij verbazen ons erover hoe makkelijk mensen een oordeel hebben en dat ook gewoon zeggen,het maakt niet uit of er iemand emotioneel door geraakt word of niet.Ik ben trots op mijn vader en ook op mijn moeder,ze zijn al bijna 46 jaar samen,dat was niet altijd makkelijk maar ze zijn er wel voor gegaan.Ook nu strijden ze samen,ieder op hun eigen manier iets wat typerend is voor hun huwlijk.Mijn moeder neemt de leiding en mijn vader volgt,hij doet wat nodig is maar is trouw aan zichzelf.Natuurlijk zou mijn moeder nu kunnen stoppen,stoppen met haar stijd,wij zouden dat respecteren,mijn moeder kiest hier niet voor,zij wil sterven in haar slaap!!Met pijn in ons hart zien we haar strijd aan,het is niet onze strijd!! Wij kunnen haar alleen maar helpen door er te zijn en van haar te houden en wat heel belangrijk is door haar te respecteren!! Als ik naar mezelf kijk ontdek dat ik ook steeds wel dingen heb "gevonden",steeds meer leer ik nu dat mijn moeder haar strijd ook mijn strijd is,ik kan steeds beter zien dat wij allemaal onze eigen weg moeten gaan om te leren,te leren zonder oordeel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten